Trzecia część popularnej gry Wiedźmin utworzonej przez CD Projekt RED przeznaczona jest dla systemu Windows. Jednak społeczność tworząca powłokę Wine dla systemu Linux walczy o możliwość uruchomienia wielu gier z DirectX11 – w tym najnowszej przygody Geralta.

Grę Wiedźmin 3 od niedawna można uruchomić na systemie z pingwinem. Wymaga to jednej z najnowszych wersji Wine Staging (Wine wraz z poprawkami) oraz kilku modyfikacji rejestru. Należy pamiętać o tym, że tytuł nie jest w pełni grywalny – błędy graficzne pojawiają się bardzo często, a sporo użytkowników ma problemy z ilością wyświetlanych klatek na sekundę. To jednak tworzy spore nadzieje na to, że wkrótce gry oparte o DirectX 11 będą bezproblemowo się uruchamiać.

Dla zainteresowanych tematem poniżej udostępniam sposób instalacji Wiedźmina 3 na systemie Manjaro (ArchLinux).

1. Instalujemy możliwie najnowszy pakiet wine-staging oraz ewentualnie winetricks.
2. Tworzymy prefix dla gry Wiedźmin 3:
WINEPREFIX="$HOME/wine/thewitcher3" WINEARCH=win64 wine wineboot
3. Uruchamiamy sobie dla prostszej nawigacji menedżer zadań:
WINEPREFIX="$HOME/wine/thewitcher3" WINEARCH=win64 wine taskmgr.exe
4. W nowym oknie wybieramy „Nowe zadanie” i poszukujemy instalatora Wiedźmina (wersja z GOG).
5. Instalujemy Wiedźmina 3 jak zwykły program w Windowsie.
6. Przed uruchomieniem edytujemy rejestr systemowy.
Uruchamiamy regedit.exe
WINEPREFIX="$HOME/wine/thewitcher3" WINEARCH=win64 wine regedit.exe
Przechodzimy kolejno do:
HKEY_CURRENT_USER\Software\Wine\Direct3D (jeśli folder Direct3D nie istnieje, należy go utworzyć)
i dodajemy klucze:
Prawy przycisk myszy -> Nowy -> Wartość ciągu
Nazwa: DirectDrawRenderer
Wartość: opengl

Prawy przycisk myszy -> Nowy -> Wartość ciągu
Nazwa: UseGLSL
Wartość: enabled

Prawy przycisk myszy -> Nowy -> Wartość DWORD
Nazwa: MaxVersionGL
Wartość: 00040005 (w systemie dziesiętnym!)

7. Uruchamiamy grę z utworzonego skrótu na pulpicie.

W przypadku problemów z niską ilością klatek na sekundę (karty graficzne NVidia) do aktywatora na pulpicie warto dodać:
__GL_THREADED_OPTIMIZATIONS=0

To wszystko. Podkreślam, że powyższy sposób jest przeznaczony raczej dla wytrwałych graczy, jednak należy mieć na uwadzę, iż gra może nie dać się ukończyć z powodu problemów graficznych.